Ervaringen tijdens een testweek
Speed pedelec als vervanging auto
Een wat? Een speed pedelec
“Weet jij wat een speed pedelec is?” Die vraag stelde een collega die zich bezig houdt met het project Mobiliteitsscan & Emissievrij rijden mij enkele weken geleden plotseling toen we in gesprek waren over duurzaamheid en manieren om daaraan bij te dragen. “Dat is toch gewoon een andere naam voor een elektrische fiets”, antwoordde ik iets te snel (met direct daarbij in gedachten het gesprek dat mijn vrouw en ik recent voerden over de aanschaf van een elektrische fiets om die eeuwige bult waarop wij wonen wat gemakkelijker te kunnen bedwingen). Ik vertelde deze collega er maar niet bij dat wij tot de conclusie kwamen dat de aanschaf van een elektrische fiets in onze ogen toch echt niet kon voor twee jonge en gezonde mensen.
En zo gebeurde het dat ik in een korte pitch, die een doorgewinterde accountmanager overigens niet zou misstaan, werd ingeleid in de wereld van de speed pedelecs, ook wel speedbikes genoemd. Fietsen voorzien van een krachtige elektromotor, waarmee je met gemak 45 km per uur rijdt. Ideaal voor woon-werkverkeer, goed voor het milieu en kennelijk ook gewoon heel erg leuk om op te rijden. Ik leerde ook dat er vanuit dit project hard gewerkt werd aan ideeën om meer collega’s in het kader van het woon-werkverkeer uit de auto te krijgen, waarbij duurzamere manieren om op het bureau te komen gestimuleerd zouden gaan worden. Nu lopen wij thuis niet voorop waar het duurzaamheid betreft, maar we zien het belang ervan in en steeds meer handelen we daar ook naar.
Speed Pedelec… test 1, 2, 3
Mijn interesse was dan ook gewekt en kennelijk bleef dat niet onopgemerkt. Want iedere keer dat ik deze collega tegen het lijf liep werd mij gevraagd of ik al wist welke kleur speedbike ik zou gaan rijden. Maar omdat er nog een aardig prijskaartje (of leasebedrag) aan vastzit, vroeg ik naar de mogelijkheid om eens een testrit te maken. Dat was geen enkel probleem en enkele telefoontjes later bleek dat er door het bedrijf QicQ (met Kuu ie cee Kuu) binnen een week een heuse Stromer ST2 zou worden afgeleverd die ik, samen met twee andere testers, drie weken mocht gebruiken. Inmiddels had ik op internetfora al wel gelezen dat dit onder de speed-pedelecs zo’n beetje het summum was, zeg maar de Tesla onder de elektrische fietsen. Dat ik zin had om op deze fiets een paar dagen te rijden was nog zwak uitgedrukt.
Vrijdag 10 augustus was het dan zo ver; ik zou al fietsend de bijna 28 kilometer naar huis gaan afleggen. Nu zal deze afstand niet iedereen meteen afschrikken, maar de keren dat ik die afstand per fiets afgelegd heb zijn op een paar handen te tellen en de laatste keer was al weer even geleden. Volgens mijn berekeningen zou ik daar ongeveer 45 minuten over doen. Een kwartiertje langer dan gewoonlijk met de auto dus. Het werd een heerlijke rit. En ondanks een zomerse bui en behoorlijk wat tegenwind bleek ik na 41 minuten thuis te zijn. Als bestuurder van een speed pedelec volg je trouwens de verkeersregels voor bromfietsers. Dat betekent: een gele plaat achterop en een helm bovenop. En oh ja, fietspaden zijn verboden terrein. Het was dan ook wel even wennen om goed te letten op het begin- en eindpunt van de fiets/bromfietspaden en om als bestuurder van toch een soort fiets tussen de auto’s in te rijden. Toch leidde dit (en de hogere snelheid) ook in de vijf ritten die hierop volgden niet tot gevaarlijke situaties.
Na deze testperiode kom ik tot het volgende lijstje met plussen en minnen:
Voordelen speed pedelec:
- Je bent CO2 neutraal, maar toch vrij snel op je plaats van bestemming.
- Het is goed mogelijk om vrij constant 40-45 km/u te rijden en toch onbezweet te arriveren.
- Daarbij heb je meteen een mooie work-out te pakken (hartslag tussen de 100 en 120 slagen p/m).
- Het tijdverlies (minder dan 15 minuten) blijkt voor mijn traject zeer beperkt.
- Daar staat tegenover dat je lekker buiten bent en je het hoofd goed leeg kunt maken na een drukke dag.
- Het algehele gevoel, de ervaring. Het voelt als een constante afdaling op de fiets, ook heuvelop.
Nadelen speed pedelec:
- Als je de fiets instelt op de stand waarbij je het meeste vermogen genereert, dan is de actieradius ongeveer 60 kilometer. Dat betekent in de meeste gevallen dat je zal moeten bijladen op het werk.
- Ik ervaarde een behoorlijke rijwind die in mijn oren sloeg. Goede oordopjes zijn geen overbodige luxe.
- Ik heb de fiets niet kunnen testen in hevige regen of flinke kou, dergelijke ritten kunnen onaantrekkelijker zijn.
- Veel weggebruikers lijken nog niet gewend aan de speed-pedelec in het verkeer. Maar door wat defensiever te rijden was dit niet problematisch.
Conclusie
Ik kan na deze testweek iedereen die overweegt om zijn woon-werkverkeer per fiets te gaan afleggen, maar waarbij de afstand een afschrikkende factor is, aanraden een keer een speed pedelec te proberen. Maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb: Je bent zo verkocht.