Een keuze voor de komende jaren
Welke elektrische fiets moet ik kopen?
Op zoek naar een nieuwe elektrische fiets of speed pedelec? De keuze is enorm! De e-bike markt heeft zich in rap tempo ontwikkeld en dat is te zien aan het zeer diverse aanbod. We krijgen regelmatig vragen als: ‘Welke e-bike past bij mij?’ ‘Welke elektrische fiets of speed pedelec is het beste?’ Het antwoord daarop is voor een groot deel afhankelijk van jou. Van wat jij zoekt, nodig hebt, handig vindt en natuurlijk ook mooi vindt. Daarbij spelen technische verschillen naast praktische afwegingen. We helpen je graag verder.
Officieel reseller van:
E-bike kiezen
Waar moet ik op letten?
We hebben als eerste een praktische e-bike keuzenhulp tool ontwikkeld. In een paar stappen krijg je antwoord op de vraag ‘Welke elektrische fiets past bij mij?’ Wil je een e-bike kiezen maar eerst weten welke keuzes je hebt en waarop je moet letten? Dat hebben we op deze pagina ook allemaal op een rijtje gezet: welke soorten e-bike motoren, versnellingssystemen, aandrijving en accu’s zijn er en wat is voor wie geschikt? Waar moet je op letten als het gaat om veiligheid en comfort? En wat kost een elektrische fiets? Deze informatie geeft met elkaar een goed beeld van de keuzes die je hebt.
E-BIKE KEUZEHULP TOOLBreed assortiment
Welke e-bike past bij mij?
Misschien heb je geen zin om veel te lezen en wil je snel een e-bike kiezen. Als je al naar ons assortiment hebt gekeken, zie je dat er veel verschil zit in prijs, functionaliteiten en snelheden. Doordat we in de loop der jaren een breed assortiment aan e-bikes hebben opgebouwd, weten we zeker dat we voor iedereen een geschikte e-bike hebben, vaak zelfs uit voorraad leverbaar.
Om je alvast een beetje op weg te helpen, hebben wij een e-bike keuzehulp tool ontwikkeld. Zo kun jij een e-bike kiezen die het beste bij jou past. Door een viertal vragen te beantwoorden, rolt er een selectie aan e-bikes uit die perfect aansluiten op jouw wensen. Geen zorgen, het is geheel vrijblijvend.
Kom je er dan niet uit? Of heb je nog vragen? Je kunt natuurlijk altijd bellen of chatten. Of langskomen in onze fietsenwinkel en showroom middenin het altijd gezellige Westerpark in Amsterdam.
START KEUZEHULPJe hoeft ons niet blindelings te geloven
Test 'm gewoon
E-bike keuzehulp tool ingevuld, maar nog niet helemaal overtuigd? Snappen we. We staan klaar voor persoonlijk advies en nodigen je graag uit voor een testrit op een of meerdere e-bikes. Gratis en geheel vrijblijvend.
We zijn ervan overtuigd dat je een onvergetelijke dag zult hebben, of je de e-bike uiteindelijk koopt of niet. Heb je geen tijd om ons te bezoeken, maar nog wel een aantal vragen? We staan klaar in de chat of aan de telefoon! Een elektrische fiets leasen of een speed pedelec leasen is ook mogelijk, mocht dit de keuze nét iets makkelijker maken.
BOEK TESTRIT Begin keuzehulpAltijd de wind in de rug
Een elektrische fiets of speed pedelec?
Voor wie eerst meer wil weten, beginnen we bij het begin. Je hoort namelijk de termen vaak door elkaar: e-bike, elektrische fiets en speed pedelec. Maar wat is nou wat? Iedere fiets met een motor is een e-bike, een electric bike, zoals de Engelsen zeggen. E-bike is dus een verzamelterm.
Elektrische fiets voor korte ritten
Elektrische fietsen zijn e-bikes met een motor met trapondersteuning tot 25 km/u. Dat geldt voor elektrische fietsen, maar net zo goed voor elektrische bakfietsen. Ze zijn met name geschikt voor mensen die kleine ritten maken en de e-bike bijvoorbeeld gebruiken voor boodschappen, kinderen naar school brengen, voor het vervoeren van pakketten en voor mensen die veel binnen de bebouwde kom fietsen en graag ontspannen en op het fietspad fietsen.
Speed pedelec voor woon-werkverkeer
Een speed pedelec is een e-bike met een motor met trapondersteuning tot 45 km/u. Speed pedelecs zijn met name geschikt voor de langere afstanden. Voor woon-werkverkeer, voor toeren en vakanties. Er rijden in 2022 zo’n 30.000 speed pedelecs in Nederland. De gemiddelde afstand die per rit wordt afgelegd is zo’n 27 kilometer. Vooral vanwege het gezondheidsaspect, het milieu en kostenbesparing door hoge brandstofkosten kiezen mensen voor een speed pedelec.
Op een speed pedelec is het verplicht om een helm te dragen, heb je een gele bromfietskentekenplaat nodig (en dus een WA-verzekering) en ben je binnen de bebouwde kom – afhankelijk van het dorp of stad – vaak verplicht om op de openbare weg te fietsen. En mag je wel op het fiets- of bromfietspad dan mag je binnen de bebouwde kom max 30 km/u fietsen. Buiten de bebouwde kom mag je altijd op het fietspad.
Wie kiest wat?
Een achterwielmotor of een middenmotor?
De plek van de e-bike motor bepaalt wat de motor aandrijft: het wiel of de trapas. De middenmotor zit in het midden van de e-bike en drijft de trapas aan. Terwijl een achterwielmotor het achterwiel aandrijft en een voorwielmotor het voorwiel. Dat zorgt ook voor verschillen in kracht, geluid en hoe natuurlijk de ondersteuning aanvoelt. Ga je een e-bike kiezen dan zorgt de motorkeuze voor grote verschillen in kwaliteit, gebruiksmogelijkheden en prijs.
Voorwielmotor is goedkoop
E-bikes met een voorwielmotor zijn de goedkoopste e-bikes. Zodra je fietst en het wiel draait, gaat de motor aan. Kies je voor maximale ondersteuning dan krijg je die ook ongeacht hoe hard je zelf trapt, waardoor je wat minder controle over je e-bike hebt. Een voorwielmotor is niet zo sterk. Dat is om te voorkomen dat je zou slippen als je remt. Daarom is een e-bike met voorwielmotor ook niet geschikt als je een heuvel op moet. Bij QicQ verkopen we geen e-bikes met voorwielmotor.
Achterwielmotor voor constante snelheid
Gewone fietsen worden aangedreven door het achterwiel. Daarmee voelt een e-bike met achterwielmotor het meest vertrouwd en natuurlijk aan. Een e-bike met achterwielmotor is ook stil. Grote voordeel van een achterwielmotor is dat je makkelijk snelheid maakt en houdt, zeker ook als je op een speed pedelec fietst. En ook bij tegenwind merk je dat. Dat komt omdat een achterwielmotor gedurende een langere periode het koppel (= de trekkracht – uitgedrukt in Nm) aan kan houden. Ga je vooral de heuvels in, dan moet de motor constant het volledige grote vermogen geven en zou de motor oververhit raken, ook al gebeurt dat niet vaak. Een e-bike met achterwielmotor is dus perfect in overwegend vlak terrein en dus in een land als Nederland. Zeker als je dagelijks een flinke afstand fietst op en neer naar je werk. Merken met achterwielmotor zijn onder andere Stromer, Klever, QonQer en Bird.
Lees onze blog over: de voor- en nadelen van een e-bike met achterwielmotor
Middenmotor voor verschillende terreinen
Houd je van bergen en toerfietsen en wil je jouw elektrische fiets of speed pedelec ook voor dat soort terreinen en tochten kunnen gebruiken, dan ben je waarschijnlijk beter af met een e-bike met middenmotor. Een middenmotor heeft meer koppel en kan daardoor beter trekken en dus klimmen, ook al gaat het vaak om een boost voor wat kortere tijd. Dus minder geschikt voor constante hoge snelheid over langere afstanden. Ander voordeel is dat een middenmotor te combineren is met meerdere versnellingssystemen. Ga jij een lange tocht maken in de bergen met je e-bike dan adviseren wij een middenmotor met Rohloff naaf. Daarover hieronder meer. Bekendste merk met middenmotor is Riese & Müller.
Lees onze blog over: de voor- en nadelen van een e-bike met middenmotor
Schakel zoals jij het wilt
Welk versnellingssysteem: derailleur of naaf?
Als je nadenkt over de vraag welke e-bike past bij mij, dan heb je het al gauw over het versnellingssysteem van een e-bike. Je hebt keuze uit een derailleur of naaf versnellingssysteem. Sinds kort heeft een bijzonder soort versnellingssysteem zijn intrede gedaan in de wereld van elektrische fietsen en speed pedelecs. We hebben het over een versnellingsbak die in de trapas verwerkt zit, de Pinion. Waaruit bestaan de verschillen?
Derailleur samen met veel versnellingen
Een derailleur versnellingssysteem zit vast aan het achterwiel. Het steekt uit. Een derailleur is een klein en licht onderdeeltje dat altijd gecombineerd wordt met een ketting. De derailleur tilt de ketting van de ene in de andere versnelling. Een derailleur versnellingssysteem werkt heel goed met weinig krachtverlies. En er zijn veel versnellingen mogelijk waardoor je een groot bereik hebt, van hele lichte tot hele zware versnellingen. Dit versnellingssysteem gaat zowel samen met een achterwielmotor als met een middenmotor. Het komt veel voor en dus heb je ook veel keus als het gaat om e-bikes met een derailleur. Nadeel is dat een derailleur alleen gecombineerd kan met een ketting en niet met riemaandrijving. En een ketting moet je smeren.
Naaf versnellingssysteem met ketting of riem
Een naaf versnellingssysteem zit in het achterwiel. Je ziet het dus niet zitten. Dat is meteen een groot voordeel: er kan geen vuil bij komen en dat zorgt weer voor minder onderhoud. Plus dat een naafversnelling minder snel kapot gaat. Een naaf fietst wel wat zwaarder en er gaat bij de overdracht iets aan kracht verloren. Een naaf heeft ook minder schakelmogelijkheden dan een derailleur. Doordat een naafversnellingssysteem in het achterwiel zit, is deze alleen te combineren met een middenmotor. Groot voordeel van een naafversnelling is dat je zowel kunt kiezen voor een ketting als voor riemaandrijving. Bekende goede merken naafversnellingssystemen zijn Rohloff en Enviolo.
Pinion in de trapas
Tot slot heb je nog een versnellingssysteem dat niet in het achterwiel zit maar in de trapas: het Pinion versnellingssysteem. Een Pinion gaat daarom altijd samen met een achterwielmotor en is daardoor met zowel een ketting als riemaandrijving te combineren. Een Pinion heeft zowel hele lichte als hele zware versnellingen en heeft daardoor een groot bereik. Je kunt ook schakelen vanuit stilstand, heel handig als je voor een stoplicht staat. Doordat een Pinion net als een naafversnelling een gesloten systeem is, is het stil en blijft het onderhoud beperkt. Heel recent is een elektrische Pinion op de markt gekomen waarmee je volautomatisch kunt schakelen. Dat gaat heel smooth. Deze vind je alleen nog maar op de Stromer ST7. Zowel Stromer als Klever bieden e-bikes met Pinion aan.
Lees onze blog over: derailleur of naaf versnelling
Ketting of riem?
Welke aandrijving kan ik kiezen?
De keuze voor een bepaald versnellingssysteem geeft ook richting aan het type aandrijving: ketting of riem. Ook al kun je ook andersom denken: ik wil heel graag een e-bike met ketting of juist een e-bike met riemaandrijving en dan kies ik op grond daarvan voor een e-bike met middenmotor of achterwielmotor. Met deze e-bike keuzehulp hopen we je ook dit punt duidelijkheid te kunnen bieden.
Ketting aandrijving loopt soepel
Een ketting is gemaakt van staal en loopt heel soepel. Een ketting is ook heel efficiënt omdat een e-bike met ketting weinig weerstand geeft waardoor je onderweg nauwelijks aan kracht verliest. Een ketting kan gebruikt worden bij zowel een derailleur versnellingssysteem als een naaf versnellingssysteem. Nadeel van een ketting is dat je die van tijd tot tijd moet smeren, stellen en vervangen. Dat komt ook omdat de meeste kettingen gebruikt worden met een derailleursysteem en een cassette. Een cassette bestaat uit tandwielen waarover de ketting getransporteerd wordt bij het schakelen. Een ketting met cassette slijt sneller bij een e-bike met een middenmotor dan met een achterwielmotor. Dat komt omdat de cassette dichtbij de achterwielmotor zit en de ketting dan minder trekt. Een ketting is goedkoper dan een riem.
Riem aandrijving heeft weinig onderhoud
Een riem is gemaakt van sterke carbon vezels. Ook auto’s hebben een riemaandrijving. Overigens wordt ook vaak de Engelse term gebruikt: belt drive. Een riem verliest wel wat aan kracht vergeleken bij een ketting, maar heeft een groot aantal voordelen. Zo kan een riem er niet af lopen en een riemaandrijving op een e-bike gaat 2 à 3 keer langer mee dan een ketting. Dat komt omdat een riem kaarsrecht naar het achterwiel loopt en niet op en neer beweegt. Dit in tegenstelling tot een ketting die bij het schakelen over de verschillende tandwielen in de cassette getransporteerd wordt en daardoor bij sommige versnellingen schuin staat.
De accu bepaalt je actieradius
Uit welke accu's kan ik kiezen?
Je kunt nog zo’n krachtige motor hebben, hoe ver je op jouw e-bike komt, hangt ook samen met je accu keuze. En je accu keuze hangt weer nauw samen met jouw wensen. Hoeveel kilometer ben je bijvoorbeeld van plan op jouw e-bike te gaan fietsen per dag, per week? Fiets je vooral binnen de bebouwde kom, door de polder, door duinen of heuvelig terrein? Ga je een e-bike kiezen, vergeet dan ook niet goed na te denken over je accu.
Vaste of uitneembare accu
Eigenlijk is het verschil tussen een vaste en uitneembare accu duidelijk. Een vaste accu kun je niet uit je e-bike stelen, die zit tenslotte vast. Wil je je accu opladen dan moet je de fiets bij het stopcontact in de buurt zetten. Woon je niet op de begane grond of heb je geen stopcontact in de buurt van je e-bike, dan kan dat lastig worden. Dan zijn er de accu’s die op het frame zitten of onder de bagagedrager dat zijn afneembare accu’s. Die zie je dus zitten en over het algemeen is dat wat minder mooi, ook al is dat ook een kwestie van smaak. En dan zijn er nog de uitneembare accu’s. Dat zijn de accu’s die weggewerkt zitten in het e-bike frame en die je er dus uit kunt halen om op te laden, maar je kunt de accu ook in de e-bike laten zitten om op te laden. Die accu’s zie je in ieder geval niet zitten in je e-bike. Je ziet daarom soms weggebruikers kijken, zo van ‘heeft die nu een elektrische fiets of niet?’ Een accu weggewerkt in de framebuis van een e-bike maakt de fietsen gestroomlijnd. Plus: je kunt de accu binnen opladen, dan maakt het niet meer uit hoe je woont. Maar deze accu’s zijn wel diefstalgevoeliger. Ook al kun je de accu’s bij deze e-bikes alleen eruit halen met een sleutel.
Hoe groot moet de accu zijn?
In het verlengde van die laatste vraag speelt ook een rol: hoeveel kilometer ga je per dag afleggen op je e-bike? Accu’s zijn er namelijk in vele sterktes. Over het algemeen heb je voor een elektrische fiets een iets minder grote accu nodig dan voor een speed pedelec omdat je minder hard fietst en daardoor op zich minder stroom verbruikt. Een gemiddelde accu is 500 Wh, daarmee fiets je 50 tot 90 kilometer zonder opladen. De allergrootste accu die momenteel leverbaar is, is 1440 Wh. Daarmee heb je een actieradius van 85 tot 255 kilometer. Ook al is deze accu tot nu toe alleen maar leverbaar op één speed pedelec: de Stromer ST7. In sommige e-bikes waaronder in verschillende modellen van Riese & Müller passen twee accu’s die parallel geschakeld zijn waardoor eerst de ene en dan de andere accu wordt gebruikt. Riese en Muller noemt dit Dualbattery. Op die manier word je bereik flink vergroot. Met twee batterijen van 625 Wh heb je dus 1250 Wh aan vermogen.
Actieradius accu
Nu is het zo dat de actieradius die iedere fabrikant opgeeft altijd gemeten is onder de meest ideale omstandigheden. Maar hoe ver je op een volle accu kunt fietsen, hangt met allerlei factoren samen, zoals je bandenspanning, je gewicht en het weer. In de winter bijvoorbeeld haal je minder kilometers uit je accu dan in de zomer. En iemand die 55 kilo weegt belast de e-bike minder dan iemand van 90 kilo en komt dus ook verder op dezelfde e-bike. En nog zo wat, iedere fabrikant meet ook weer anders.
Capaciteit accu
Houd bij je keuze er ook rekening mee dat iedere accu in de loop van de tijd achteruit gaat in capaciteit. Het is niet veel en hangt ook weer samen met het gebruik. Bij intensief gebruik (20.000 km/jaar) zien wij een verloop van 5 tot 7% per jaar. Als je je afvraagt welke elektrische fiets past bij mij, check dan hoe groot de accu is die in de elektrische fiets of speed pedelec zit en of dat genoeg is voor jou. En kijk ook of je bij het gekozen merk en model e-bike de mogelijkheid hebt om een andere accu te kiezen, want in veel e-bikes passen verschillende grootte accu’s.
Lees onze blog: hoe je meer kilometers uit je e-bike accu haalt
Lees ook de blog: hoe je e-bike accu beschermen tegen kou
Je keuzes voor een soepele rit
Hoe zorg ik voor comfort op de e-bike?
Naast snelheid en het gemak waarmee je in verschillende terreinen fietst, speelt comfort natuurlijk een grote rol. Kies je een speed pedelec, dan ga je extra comfort echt waarderen met die hoge snelheden. Maar is comfort een must have of nice to have? Mensen denken daar heel verschillend over. Voor de een is een e-bike met geveerde voorvork, geveerde zadelpen en geveerde stuurpen het summum van comfort, zodat je hobbels en kuilen nauwelijks voelt. Terwijl anderen dat veren zonde vinden van de voorwaartse snelheid. Bij sommige merken komen de geveerde onderdelen standaard op de e-bike bij andere merken kun je de onderdelen los erbij kopen. Comfort zit ‘em ook in de vorm van het e-bike frame. Heb je liever een lage instap, zodat de framebuis dusdanig laag zit dat je niet je been eroverheen hoeft te slingeren, of ga je voor een wat hogere framebuis wat doorgaat voor sportiever. En zit je liever rechterop of meer voorover gebogen op de e-bike? Bij een goede fietsenwinkel kijken ze met jou naar de beste houding. Ook om te voorkomen dat je tijdens het fietsen pijn krijgt in schouders, polsen of rug. Een verstelbare stuurpen kan uitkomst bieden. Het heeft ook alles te maken met jouw lengte en wat daarbij de beste framemaat is.
Lees ook: Wat is de beste framemaat voor mij?
Laat je zelf zien!
Hoe zorg ik voor mijn veiligheid?
Comfort is één ding, maar vanzelfsprekend staat veiligheid voorop. Waar moet je allemaal op letten?
E-bike helm kiezen
Op een e-bike ben je kwetsbaarder dan op een gewone fiets zonder motor. Ook al ga je een elektrische fiets kiezen en is een helm niet verplicht, voor je eigen veiligheid is een helm wel aan te raden. Ga je een speed pedelec kiezen dan is een helm verplicht. Let erop dat je een speed pedelec helm koopt met het wettelijk verplichte NTA 8776 keurmerk. Je kunt ook kiezen voor een helm het ECE-R 2205 certificaat voor motorhelmen.
E-bike banden
Veiligheid en een stabiele wegligging gaan hand in hand. Op de banden die op je e-bike zitten, staat wat de maximale bandenspanning moet zijn op de banden. Check één keer in de 2 weken deze spanning en pomp een beetje lucht bij. Zo voorkom je dat je banden te zacht worden, en dat zorgt weer voor een slechte wegligging. Ook slijten je banden van je e-bike of speed pedelec sneller als ze te zacht zijn. Op veel speed pedelecs zitten vaak bredere banden gemonteerd, die niet alleen zorgen voor meer comfort bij hoge snelheden (je stuitert minder), maar ze zorgen ook voor – ongeacht oneffenheden in de weg – dat je in balans blijft.
E-bike remmen
Wat betreft de remmen: de meeste elektrische fietsen en speed pedelecs hebben hydraulische schijfremmen. Die remmen zijn van hoge kwaliteit en ook bij slecht weer blijft de remkracht goed. Hoe groter de remschijf is, hoeveel millimeter, hoe groter de remkracht. Daarnaast zijn er nu ook e-bikes waarop ABS (anti-blokkeersysteem) zit. Dan blokkeert je rem niet als je om wat voor reden ook onverwacht moet remmen. ABS op e-bikes en speed pedelecs is vrij nieuw en adviseren wij vooral bij speed pedelecs. ABS wordt aangeboden op sommige modellen van Riese en Muller en Stromer.
Goede e-bike verlichting
Tot slot: ook al schijnt steeds vaker de zon in Nederland, grauwe dagen zijn er nog steeds en grote kans dat je wel eens in het donker fietst. Kijk daarom goed naar de verlichting. Er zijn e-bikes met remlichten. Speed pedelecs hebben standaard een remlicht. Dat geeft je extra zichtbaarheid voor achterop komers. Zeker als je met je speed pedelec op de openbare weg rijdt, is dat voor je zichtbaarheid belangrijk. Kijk je naar het voorlicht van je e-bike, kijk dan naar het aantal lumen van de lamp. Een koplamp met 1500 lumen heeft grootlichtfunctie. Voor wie met de e-bike over onverlichte wegen rijdt, is een goede koplamp een must. Er zijn koplampen die geïntegreerd zijn in de e-bike en op de accu laden. Er zijn lampen die via een usb-kabel laden. Helemaal mooi is als de e-bike een usb-poort heeft en je onderweg het voorlicht – of je smartphone – kunt laden. Koop je een losse lamp, kijk ook of die goed waterdicht is.
De waarde van een e-bike
Wat kost een elektrische fiets?
Het mag wel duidelijk zijn dat er enorme verschillen bestaan tussen elektrische fietsen onderling maar ook of je een elektrische fiets of een veel snellere speed pedelec koopt. Alleen al de motor, het versnellingssysteem en de accu zorgen voor grote prijsverschillen. En een ketting is goedkoper dan een riem, maar gaat wel weer langer mee. Kortom, het is enigszins appels met peren vergelijken. Bottom-line kun je zeggen dat speed pedelecs duurder zijn dan elektrische fietsen. Simpelweg omdat er een sterkere motor in zit en over het algemeen ook een grotere accu dan in een elektrische fiets. De goedkoopste speed pedelecs met een middenmotor kosten zo’n € 3500 maar de meeste zijn duurder en er zijn ook modellen op de markt van € 12.000 (Stromer). Maar dan heb je ook wel de Lamborghini onder de speed pedelecs. Wil je een elektrische fiets kiezen, dan liggen de prijzen een stuk lager. Al helemaal als je voor een elektrische fiets met voorwielmotor gaat. Dat zijn de goedkoopste elektrische fietsen. Kies je voor een elektrische fiets met middenmotor of achterwielmotor dan liggen de prijzen tussen de € 1700 (QonQer) en € 9900 (Riese & Müller). Het is en blijft vooral een kwestie van kwaliteit, gebruik en smaak.
De e-bike tool brengt je verder
Hulp nodig bij de ideale e-bike kiezen?
Heb je na al deze informatie een duidelijker beeld van de e-bike keuzes? Gebruik dan de e-bike keuzenhulp tool en kijk welke e-bike het beste past bij jou.
Start de e-bike keuzenhulpThe proof is in the pudding
Kom zelf testen
Wil je overleggen? Dat kan natuurlijk. Bel ons of neem contact op via de chat. Maar als het even kan raden we je aan om langs te komen in onze showroom in Amsterdam. Dan kun je niet alleen al je vragen stellen, maar ook direct een proefrit maken. Zien en testen is weten. QicQ is dealer van heel veel kwaliteitsmerken, zoals Stromer, Riese & Müller, Klever, Bird, Carqon en QonQer. We hebben veel merken en veel kennis in huis.
Boek een testrit