blog-img5

Bijtelling elektrische fiets van de zaak

Sinds 1 januari 2020 geldt de bijtellingsregeling voor de fiets van de zaak, waarmee de overheid commuters uit de auto en op de fiets wil krijgen. Is de bijtelling voor e-bikes wel aantrekkelijk, en is het voordeliger dan de auto? In dit artikel leggen we je in duidelijke taal uit wat het betekent voor de onderneming en de werknemer.

Bijtelling elektrische fiets van de zaak tot 2020

Zakelijk fietsen werd tot en met 2019 op z’n zachtst gezegd niet bepaald gestimuleerd door de overheid. Om de bijtelling voor de elektrische fiets of speed pedelec uit te rekenen, was het nodig -net zoals bij de auto- om een rittenregistratie bij te houden voor de privé- en zakelijke kilometers.

De privé kilometers hebben een kilometerprijs die is opgebouwd uit afschrijving, onderhoud, verzekering en reparatie. Niet erg motiverend, maar daar is verandering in gekomen!

Bijtelling elektrische fiets van de zaak sinds 2020

De overheid heeft sinds 1 januari 2020 een vereenvoudigde regelgeving geïntroduceerd voor het gebruik van de zakelijke (elektrische) fiets of speed pedelec waardoor de complexe rittenregistratie verleden tijd is. Deze regeling geldt nog steeds.

  1. De werknemer betaalt een vaste bruto bijtelling van 7% voor de zakelijke fiets.
  2. Dit komt dus neer op een vast bedrag per maand waarbij het niet meer van belang is hoeveel privé kilometers er worden gereden.

De complexe rekensom is nu verdwenen. Een stuk simpeler dus! 

Hoe zit het met de reiskostenvergoeding bij e-bikes?

De reiziger die om welke reden dan ook zakelijke kilometers moet maken met een ander vervoersmiddel dan de fiets, komt nog steeds in aanmerking voor een onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer. In onze ogen een essentiële voorwaarde om ervoor te zorgen dat het daadwerkelijk interessant is om deze regeling te laten slagen.

Rekenvoorbeeld bijtelling e-bike

Tekst en uitleg is allemaal leuk en aardig, maar we leren natuurlijk allemaal het meeste van een simpel voorbeeld. Regelen we!

Ondernemer Greenbusy BV wil graag zijn medewerkers motiveren om gezond en bewust te gaan reizen. Hij raadt zijn medewerkers aan om een speed pedelec lease af te sluiten.

Hij leaset via QicQ een Stromer ST3 voor zijn werknemer Sara. De elektrische fiets heeft op dat moment een cataloguswaarde van € 7000,-. Sara komt overeen met haar werkgever dat ze de e-bike bijtelling per maand wil betalen. 

De bijtelling is 7% van 7000 euro, dus  € 490 per jaar (of € 40,83 bijtelling per maand).

Conclusie bijtelling e-bike

Met het klimaat hoog op de agenda werd het de hoogste tijd dat de zakelijke fietser gemotiveerd werd vanuit overheidswege. Maar is de nieuwe regeling voor de bijtelling voor de fiets van de zaak sinds 2020 beter? Ja, wij vinden van wel, met een kleine kanttekening.

De regeling is een stap in de goede richting. Het neemt de administratieve complexiteit weg, en behoudt de kilometervergoeding voor de kilometers die niet gemaakt worden met de e-bike.

Wij hopen dat deze stap de eerste van vele is in de nabije toekomst.

Wat wij graag zouden zien: de bijtelling voor de fiets van de zaak schrappen, en 30 cent onbelaste reiskostenvergoeding als je de elektrische fiets gebruikt voor woon-werkverkeer. Kijk eens naar een Stromer of Riese & Muller.