Gratis proefrit
Modellen uit voorraad leverbaar
Kosteloos thuis afgeleverd
Gratis proefrit
Gratis proefrit
Menu
blog-img5

Bijtelling elektrische fiets van de zaak

Sinds 1 januari 2020 is de nieuwe bijtellingsregeling voor de fiets van de zaak van start, waarmee de overheid commuters uit de auto en op de fiets wil krijgen. Maar is de bijtelling voor de fiets wel aantrekkelijk, en wordt het voordeliger dan de auto? In dit artikel leggen we je in duidelijke taal uit wat het betekent voor de onderneming en de werknemer.

Bijtelling op de e-bike in 2019 en 2020

Berichten over stikstof, CO2 uitstoot en het veranderende klimaat zijn de orde van de dag. De meningen zijn verdeeld, maar de meeste mensen zijn het er wel over eens: de overheid is aan zet en moet zijn verantwoordelijkheid nemen.

Het kabinet heeft voor het jaar 2020 flink wat doelstellingen gezet op het gebied van verduurzaming en komt met een pakket maatregelen. Waaronder een nieuwe regeling om het voor de zakelijke fietser eenvoudiger te maken.

Bijtelling elektrische fiets van de zaak 2019

Zakelijk fietsen werd tot en met 2019 op z’n zachtst gezegd niet bepaald gestimuleerd door de overheid. Om de bijtelling voor de elektrische fiets of speed pedelec uit te rekenen, was het nodig -net zoals bij de auto- om een rittenregistratie bij te houden voor de privé- en zakelijke kilometers.

De privé kilometers hebben een kilometerprijs die is opgebouwd uit afschrijving, onderhoud, verzekering en reparatie. Niet erg motiverend, maar daar is verandering in gekomen!

Bijtelling elektrische fiets van de zaak vanaf 2020

De overheid introduceert vanaf 1 januari 2020 een vereenvoudigde regelgeving omtrent het gebruik van de zakelijke (elektrische) fiets of speed pedelec waardoor de complexe rittenregistratie verleden tijd is.

  1. De werknemer betaalt een vaste bruto bijtelling van 7% voor de zakelijke fiets.
  2. Dit komt dus neer op een vast bedrag per maand waarbij het niet meer van belang is hoeveel privé kilometers er worden gereden.

De complexe rekensom is nu verdwenen. Een stuk simpeler dus! 

Hoe zit het met de reiskostenvergoeding bij e-bike?

De reiziger die om welke reden dan ook zakelijke kilometers moet maken met een ander vervoersmiddel dan de fiets, komt nog steeds in aanmerking voor een onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer. In onze ogen een essentiële voorwaarde om ervoor te zorgen dat het daadwerkelijk interessant is om de nieuwe regeling te laten slagen.

Rekenvoorbeeld bijtelling e-bike

Tekst en uitleg is allemaal leuk en aardig, maar we leren natuurlijk allemaal het meeste van een simpel voorbeeld. Regelen we!

Ondernemer Greenbusy BV wil graag zijn medewerkers motiveren om gezond en bewust te gaan reizen. En raadt aan om een speed pedelec lease af te sluiten

Hij least via QicQ een Stromer ST3 voor zijn werknemer Sara. De elektrische fiets heeft op dat moment een cataloguswaarde €7000,-. Sara komt overeen met haar werkgever dat ze de bijtelling per maand wil betalen. 

De bijtelling is 7% van 7000 euro, aldus €490 per jaar (of €40,83 bijtellling per maand).

 Conclusie

Met het klimaat hoog op de agenda werd het de hoogste tijd dat de zakelijke fietser gemotiveerd werd vanuit overheidswege. Maar is de nieuwe regeling aangaande de bijtelling voor de fiets van de zaak vanaf 2020 beter? Ja, wij vinden van wel, met een kleine kanttekening.

De nieuwe regeling is een stap in de goede richting. Het neemt de administratieve complexiteit weg, en behoudt de kilometervergoeding voor de kilometers die niet gemaakt worden met de e-bike.

Wij hopen dat deze stap de eerste van vele is in de nabije toekomst.

Wat wij graag zouden zien: de bijtelling voor de fiets van de zaak schrappen, en 30 cent onbelaste reiskostenvergoeding als je de elektrische fiets gebruikt voor woon-werkverkeer. Kijk eens naar een Stromer of Riese & Muller.