E-bike Keuzetool

Ik ben op zoek naar een:

1 / 6

Het verschil tussen een normale elektrische fiets en een speed pedelec is de snelheid. De elektrische fiets biedt trapondersteuning tot 25 km/u, een speed pedelec (ook wel high speed e-bike genoemd) tot maximaal 45 km/u. Door dit verschil moet je ook rekeninghouden met andere regels. Met een elektrische fiets mag je op het fietspad rijden en heb je geen helmplicht. De speed pedelec valt onder de regelgeving van bromfietsen. Je moet onder andere in het bezit zijn van een rijbewijs of bromfietscertificaat, een goedgekeurde helm dragen, op de rijbaan rijden en de e-bike WA verzekeren.

Ben je van plan je dagelijkse woon-werkverkeer voortaan met de fiets te doen in plaats van de auto? Dan wordt de speed pedelec je nieuwe favoriete vervoersmiddel. Liever een elekrische fiets die je kunt gebruiken om af toe een boodschap te doen en in het weekend lekker eropuit te trekken? Dan past de elektrische fiets goed bij jou.

plus
Hulp nodig?

Ik wil een:

2 / 6

De positie van de motor is een belangrijk onderdeel van de fietservaring. Een achterwielmotor kan het beste zijn kracht kwijt. Op papier heeft deze soms minder koppel (aantal Nm’s), maar in de praktijk zal deze bij een speed pedelec eenvoudig de topsnelheid van 45 km/u halen. Ook word je door de motor heel natuurlijk vooruit geduwd. Je hoeft niet te wennen aan hoe je met de fiets rijdt. Daarnaast maakt deze vrijwel geen geluid. Een nadeel is dat de motor in veel gevallen zwaarder is en je niet zelf makkelijk een binnenband kunt vervangen als die lek is.

Van de middenmotor heb je lichtgewicht varianten beschikbaar. Een middenmotor zorgt ervoor dat de fiets goed in balans blijft. Het gewicht zit laag in het midden, direct onder de berijder. In veel gevallen heb je bij een fiets met middenmotor de keuze tussen een fietsketting of onderhoudsarme riem. Ook heeft dit type motor veel kracht beschikbaar, waardoor je ook in heuvelachtig gebied goed uit de voeten kunt. Houd er wel rekening mee dat een middenmotor in vergelijking met een achterwielmotor meestal meer geluid produceert. Daarnaast is de topsnelheid van de high speed e-bikes met een middenmotor lager.

plus
Hulp nodig?

Mijn e-bike moet de volgende accu hebben:

3 / 6

De capaciteit van een e-bike batterij wordt uitgedrukt in Wh (Watt uur). Des te hoger het cijfer, des te meer energie je in de accu op kunt slaan. Met veel energie, kun je verder fietsen of meer kilometers maken op hogere snelheden. Naast de grootte van de accu bepalen ook de ondersteuningsstand, het weer (temperatuur, tegenwind), gebied (vlak of heuvelig) en bandenspanning de hoeveelheid kilometers die je kunt afleggen.

Voor een e-bike die meerdere keren per week gebruikt wordt voor kleinere tochten, kom je met een tot 625 Wh accu prima uit de voeten. Wil je lange tochten maken, bijvoorbeeld op fietsvakantie gaan of je fiets niet meerdere malen per week opladen, ga dan voor een grotere batterij.

Een speed pedelec gaat een stuk harder en vraagt daarom meer energie van de accu. De actieradius van dezelfde batterij is dus een stuk minder. Daarom is het advies bij een high speed e-bike om een accu te kiezen die groter is dan 625 Wh.

plus
Hulp nodig?

Mijn e-bike moet worden aangedreven door een:

4 / 6

De kracht die je op de pedalen zet, wordt met een fietsketting of riem (ook wel belt drive) overgebracht naar het achterwiel. Een riem heeft als voordeel dat die onderhoudsarm is en lang meegaat, gemiddeld zo’n 5 keer langer dan een ketting. Alle versnellingsonderdelen zitten in het achterwiel of in de trapas verwerkt, volledig afgesloten van de elementen. Een riem maakt geen geluid en je hoeft niet bang te zijn voor een vieze broek, want een riem hoef je niet te smeren. Een nadeel is dat deze meer weerstand geeft, zonder ondersteuning van de motor fietst dit dus zwaarder. Zelf de band vervangen van het achterwiel is niet aan te raden, de riem moet met specialistische gereedschap op spanning gezet worden.

Wij hebben ook elektrische fietsen in het assortiment die voorzien zijn van een ‘normale’ fietsketting. Het grote voordeel is dat een ketting meer keuzevrijheid geeft in versnellingen (de lichtste vertanding is lichter en de zwaarste zwaarder), bijna geen weerstand biedt en eenvoudig in onderhoud is. Wanneer er iets mis is met de ketting, dan kan een gemiddelde fietsenmaker je prima op weg helpen. De nadelige kant is dat de ketting af en toe wat aandacht nodig heeft. Om deze goed te laten werken, zal je deze af en toe schoon moeten maken en van kettingolie moeten voorzien. Het schakelsysteem is extern en dus kwetsbaarder voor valschade en de weerelementen. Houd er rekening mee dat een ketting na zo’n 5.000 tot 7.000 kilometer versleten is.

plus
Hulp nodig?