Van 0-45 in luttele seconden.
Stromer ST2 Review: Bart
Een Droom Stromer
Door Bart Koetsenruijter
- Gereden
- Stromer ST 2 Sport
- Motor 500 Watt
- Gewicht 27 kg
- Topsnelheid 45 km/u
- Accelaratie: Van 0-45 in luttele seconden
- Actieradius 50-150 kilometer
Stromer e-bike review Volkskrant
Een stralende voorjaarsmorgen.
De wind waait bescheiden. De zon slaagt er al vroeg in de temperatuur op een aangenaam peil te brengen. Eigenlijk zou je willen gaan fietsen, maar je zit in de auto, 35 kilometer lang, op weg naar je werk.
Stoplichten, druk stadsverkeer en op de snelweg een deel van het traject in de file.
Dom.
Want je had op de fiets kunnen zitten. Eentje die waarschijnlijk net zo snel op je werk is als je auto, misschien zelfs sneller. Dat is in elk geval de heilige overtuiging van QicQ, een Amsterdamse fietsenwinkel die twee Zwitserse merken voert en aantal andere bekende merken -zoals Riese & Müller en Specialized. Het ene is vooral voor racefietsen (BMC), het andere is Stromer. Dat merk is het geesteskind van de Zwitser Thomas Binggeli (1973). Op zijn 17de opende hij een fietsenwinkel en deze eeuw ontwikkelde hij een revolutionaire fiets. Zijn doel: New York autovrij maken. Zijn opmars: vanaf het moment dat hij met zijn fiets onderdak vond bij de Zwitserse Bicycle Manufacturing Company (BMC). Zijn inspiratie: Tesla, het automerk dat elektrisch rijden van zijn suffe imago verloste. Wat voor dat Californische merk geldt, geldt ook voor Stromer: technologie en design zijn state of the art.
Het doel van QicQ is iets bescheidener: zoveel mogelijk mensen zo vaak mogelijk uit de auto op de Stromer krijgen. Daartoe biedt het bedrijf het mogelijk om een speed pedelecs lease op maat (zie kader) af te sluiten. Blik stapte eerst maar eens op zonder leasecontract, maar wel met enige ervaring op de speed-pedelec. Want zo heet dit soort fietsen inmiddels. Begrippen als elektrische fiets, trapondersteuning en e-bike doen alleen maar denken aan zaken die ver staan van wat Stromer wil uitstralen. En belangrijker: die niets te maken hebben met de sensatie die de ST 2 biedt.
Waar nog altijd veel merken en modellen worstelen met de vormgeving van hun supersnelle fietsen, oogt de Stromer ST 2 gestroomlijnd, stoer en hightech. En dat allemaal in de juiste mate. Grootste probleem bij al dit soort fietsen is de plaatsing van de accu. Die is vanwege de actieradius en motorprestaties zwaar en groot en heeft vaak een desastreus effect op het uiterlijk. Stromer heeft hem in de schuine buis van het frame gestopt; die is daardoor omvangrijker dan bij een normale fiets, maar stoort het oog niet.
Tweede ontwerppluspunt: het beeldscherm. Bij veel fietsen een te groot en onooglijk ding op of rond het stuur, waarmee menig fietser tijdens het rijden aan het klungelen is. Stromer heeft het in de horizontale buisframe geplaatst en er een wonder van simpelheid, gebruiks-vriendelijkheid en veiligheid van gemaakt: zodra je gaat fietsen springt het altijd op de weergave die de snelheid en ondersteuningsstand aangeeft; je kunt de weergave alleen veranderen als je stilstaat. Tijdens het rijden klooien aan de display is zinloos.
Dan de technologie. De motor is behalve uitzonderlijk krachtig ook voldoende geruisloos. En helpt bovendien bij het remmen, waarbij de vrijgekomen energie wordt opgeslagen in de accu, wat de actieradius vergroot. De fiets kan worden verbonden met een smartphone. Dat biedt mogelijkheden tot uitwisseling van data die de fiets verzamelt. Bovendien kun je het diefstalalarm van de fiets ermee aan- en uitzetten en zendt de fiets een signaal naar de telefoon waar hij zich bevindt als hij dan toch gestolen wordt.
Ja, en dan het fietsen. Stromer heeft door Schwalbe speciale, extra brede en grote banden laten ontwerpen voor de ST. Ze zorgen ervoor dat je ook bij hoge snelheid over slecht wegdek voldoende comfort geniet. Slim bedacht, en nuttig. Want hard ga je al snel. Hadden tot nu toe supersnelle e-bikes een motor van maximaal 300 Watt, de Stromer heeft er een van 500. Dat betekent dat je nóg gemakkelijker langdurig op hoge snelheid fietst. Mits je goed omgaat met de ondersteuning in combinatie met de derailleurversnelling (twee voor- en tien achterbladen). De ondersteuning gaat uit veiligheidsoverwegingen pas werken als de fiets een bepaalde minimumsnelheid heeft (anders zou je bij de lichtste beroering van de pedalen wegspuiten). Verzuim je bij het afremmen terug te schakelen naar een laag verzet, dan kom je vervolgens vanuit stilstand eerst traag op gang, om daarna alsnog weg te spuiten. Niet handig. Ook de schakelaar van de ondersteuningsstand kun je beter voortdurend gebruiken. Om op te trekken is stand 1 meer dan voldoende en bovendien gebruik je dan aanzienlijk minder vermogen, wat weer bevorderlijk is voor de actieradius. Het lijkt wel een auto, met al dat schakelen, zegt u nu. Precies. En wel een Tesla. Op twee wielen. En cabrio. De Stromer ST 2 is een droom die uitkomt.