Gratis proefrit
Modellen uit voorraad leverbaar
Kosteloos thuis afgeleverd
Gratis proefrit
Gratis proefrit
Menu
kennisbank-artikel

Bij ebike Derailleurversnelling of Naafversnelling kiezen?

Wanneer je opzoek bent naar een elektrische fiets of speed pedelec, dan heb je meestal de keuze uit twee soorten versnellingen. De traditionele derailleur versnelling die gecombineerd wordt met een ketting, of een gesloten systeem. Het gesloten systeem zit meestal in het achterwiel van de fiets, dan spreken we over een naafversnelling. Bij een aantal fietsen is ook een versnellingsbak van Pinion mogelijk, deze zit dan op de plek van de trapas. De fietsen met een gesloten versnellingsysteem kunnen voorzien worden van een riemaandrijving. Welke systeem het beste bij jou past hangt af van je rijgedrag. Fiets je dagelijks en gebruik je je fiets voornamelijk voor boodschappen of om even naar de stad te gaan? Wil je het liefst ook zo min mogelijk onderhoud plegen aan je fiets? Dan is het gesloten versnellingsysteem perfect voor jou.

In dit artikel belichten we de derailleur- en naafversnelling, inclusief de positieve en negatieve aspecten. Zo kan je weloverwogen keuze maken. 

Naafversnelling

De naafversnelling vind je op veel fietsen terug, van een moederfiets, tot modere e-bikes. De simpele variant wordt vaak gecombineerd met een ketting en heeft maximaal 5 versnellingen. Bij moderne varianten kunnen ze tot wel 14 versnellingen hebben of traploos zijn. 

De naafversnelling zit ingebouwd in de naaf van het achterwiel -daar dankt de versnelling dan ook zijn naam aan- en is daarom tot een interne versnelling te benoemen. Wanneer je van versnelling wilt wisselen zal de tandwielen van plaats veranderen. Het is dus niet mogelijk om van de eerste versnelling direct naar de derde schakelen; dit gaat in stapjes van 1 versnelling per keer. Bijvoorbeeld Stromer maakt gebruik van naafversnellingen. Maar ook Riese & Muller en QonQer gebruiken naafversnellingen. 

Voordelen naafversnelling

+ Het systeem is volledig gesloten waardoor er geen vuil bij kan komen en er weinig onderhoud nodig is

+ Schakelen spreekt voor zich; zeer intuïtief

+ Ook vanuit stilstand kan je schakelen, handig voor wanneer je op een lichte versnelling weg wilt fietsen

Nadelen naafversnelling

– Het systeem is zwaarder dan een vergelijkbare fiets met derailleur versnellingen

– Op hoge snelheid maak je op de zwaarste versnelling meer omwentelingen (het bereik is minder groot)

– Er zit wat meer weerstand op het systeem wat fietsen zonder ondersteuning zwaarder maakt

Derailleurversnelling

Een derailleurversnelling vind je bij de meeste speed pedelecs én sportievere e-bikes. Je herkent een e-bike met derailleurversnelling direct aan de open kettingkast. Bij schakelen verplaatst de ketting zich naar een ander tandwiel op de cassette van het achterwiel. De tandwielen zijn doorgaans in kleinere stapjes verdeeld dan bij een naafversnelling. Dit zorgt ervoor dat de omschakeling binnen de versnellingen kleiner is en natuurlijker aanvoelt. Wil je een derailleurversnelling? Dan kan je terecht bij ons voor bijvoorbeeld een Riese & Muller e-bike of Klever speed pedelec.

Voordelen derailleur 

+ Meer versnellingen, natuurlijker schakelen

+ Geschikt voor heuvelachtige landschappen 

+ Meest efficiënte versnellingsysteem waardoor fietsen zonder ondersteuning ook goed kan

Nadelen derailleur 

– Heeft met enige regelmaat onderhoud nodig, voornamelijk het schoonhouden en smeren van de ketting

– Het is alleen mogelijk om te schakelen tijdens het fietsen

Naaf- & Derailleur versnelling proberen

Door dit artikel te lezen weet je wat de verschillen zijn. Maar belangrijker nog; je moet de verschillen voelen. Je kan bij QicQ verschillende e-bikes testen.  Doe de e-bike keuzehulp en je komt al snel achter een selectie die we voor jou klaarzetten. Weet je al welke e-bike(s) je wilt testen? Vul deze hieronder in en dan zien we je snel!

Laden...