Een ebike met derailleurversnelling of naafversnelling kiezen?
Wanneer je op zoek bent naar een elektrische fiets of speed pedelec, dan heb je meestal de keuze uit twee soorten versnellingen: de traditionele derailleurversnelling die gecombineerd wordt met een ketting of een gesloten systeem. Bij een gesloten systeem zijn er twee opties: meestal zit het gesloten systeem in het achterwiel van de fiets, in dat geval spreken we over een naafversnelling. Bij een aantal fietsen is ook een versnellingssysteem van Pinion mogelijk, deze zit dan op de plek van de trapas. Alleen de fietsen met een gesloten versnellingsysteem kunnen voorzien worden van riemaandrijving (in plaats van een ketting).
In dit artikel belichten we de derailleur- en naafversnelling, inclusief de voor- en nadelen. Zo kun je een weloverwogen keuze maken.
Naafversnelling
De naafversnelling vind je op veel fietsen terug, van een moederfiets tot moderne e-bikes. De simpele variant wordt vaak gecombineerd met een ketting en heeft maximaal 5 versnellingen. Moderne varianten kunnen tot wel 14 versnellingen hebben of traploos zijn.
De naafversnelling zit ingebouwd in de naaf van het achterwiel – daar dankt de versnelling dan ook zijn naam aan – en is daarom een interne versnelling te noemen. Wanneer je van versnelling wilt wisselen zullen de tandwielen van plaats veranderen. Het is dus niet mogelijk om van de eerste versnelling direct naar de derde schakelen; dit gaat in stapjes van 1 versnelling per keer. Stromer maakt gebruik van naafversnellingen. Maar ook Riese & Muller en QonQer gebruiken naafversnellingen.
Voordelen naafversnelling
+ Het systeem is volledig gesloten waardoor er geen vuil bij kan komen en er weinig onderhoud nodig is
+ Schakelen spreekt voor zich, zeer intuïtief
+ Ook vanuit stilstand kun je schakelen. Handig voor wanneer je op een lichte versnelling weg wilt fietsen
Nadelen naafversnelling
– Het systeem is zwaarder dan een vergelijkbare fiets met derailleurversnellingen
– Op hoge snelheid maak je op de zwaarste versnelling meer omwentelingen (het bereik is minder groot)
– Er zit wat meer weerstand op het systeem wat fietsen zonder ondersteuning zwaarder maakt
Derailleurversnelling
Een derailleurversnelling vind je bij de meeste speed pedelecs én bijsportievere e-bikes. Je herkent een e-bike met derailleurversnelling direct aan de open kettingkast. Bij schakelen verplaatst de ketting zich naar een ander tandwiel op de cassette van het achterwiel. De tandwielen zijn doorgaans in kleinere stapjes verdeeld dan bij een naafversnelling. Dit zorgt ervoor dat de omschakeling binnen de versnellingen kleiner is en natuurlijker aanvoelt. Wil je een derailleurversnelling? Dan kan je terecht bij ons voor bijvoorbeeld een Riese & Muller e-bike of Klever speed pedelec.
Voordelen derailleurversnelling
+ Meer versnellingen, natuurlijker schakelen
+ Geschikt voor heuvelachtige landschappen
+ Meest efficiënte versnellingsysteem waardoor fietsen zonder ondersteuning ook goed kan
Nadelen derailleurversnelling
– Heeft met enige regelmaat onderhoud nodig, voornamelijk het schoonhouden en smeren van de ketting
– Het is alleen mogelijk om te schakelen tijdens het fietsen
Wat past bij jou? Naaf- of derailleurversnelling?
Welke systeem het beste bij jou past hangt af van je rijgedrag. Fiets je dagelijks en gebruik je je fiets voornamelijk voor boodschappen of om even naar de stad te gaan? Wil je het liefst ook zo min mogelijk onderhoud plegen aan je fiets? Dan is het gesloten versnellingsysteem perfect voor jou.
Naaf- & Derailleur versnelling proberen
Door dit artikel te lezen weet je wat de verschillen zijn. Maar belangrijker nog; je moet de verschillen voelen. Je kunt bij QicQ verschillende e-bikes testen. Doe de e-bike keuzehulp en je komt al snel achter een selectie die we voor jou klaarzetten. Weet je al welke e-bike(s) je wilt testen? Vul deze hieronder in en dan zien we je snel!