Voor- en nadelen e-bike met achterwielmotor
Wil je een e-bike kopen? Dan zul je in het zoekproces de keuze moeten maken tussen een voorwielmotor, middenmotor of achterwielmotor. Alle drie de varianten hebben voor- en nadelen. Binnen onze kennisbank vind je over alledrie de motoren uitleg. In dit artikel, je verwacht het al, bespreken we de voor- en nadelen van een e-bike met achterwielmotor!
Voordelen e-bike met achterwielmotor
Bij een e-bike met achterwielmotor is de motor in het achterwiel geplaatst. Dit is de beste plek voor een e-bike motor, want de ondersteuning voelt het meest natuurlijk aan van de drie verschillende opties. Bij een normale fiets zonder elektrische ondersteuning wordt het achterwiel namelijk ook aangedreven. Je kunt ervan uitgaan dat elektrische fietsen of speed pedelecs met een achterwielmotor altijd voelen – afhankelijk van de gekozen ondersteuning – als flinke wind mee.
Naast het natuurlijke duwtje in de rug, is deze motor stil en sturen e-bikes met achterwielmotor ook erg strak. Dit heeft mede te maken met de gewichtsverdeling. Bij moderne e-bikes -bijvoorbeeld bij Riese & Muller– zit de accu meestal in het midden, als de motor daar dan ook zit, heb je al het gewicht op één plaats. Bij de achterwielmotor wordt dit een stuk beter verdeeld.
Ben je op zoek naar een stille, snelle e-bike óf tour je veel? Dan is de achterwielmotor de beste keuze voor jou. Je hebt de kracht van de achterwielmotor nodig, gepaard met de natuurlijke ondersteuning.
Nadelen achterwielmotor
Hoewel wij overtuigd zijn van de achterwielmotor, zijn er natuurlijk ook wel enkele nadelen te benoemen. Een van de beperkingen is dat je bij een achterwielmotor vaak niet kunt kiezen voor een naafversnelling waardoor je dus ‘alleen’ gebruik kunt maken van een derailleur. Het voordeel van een naafversnelling is dat die gecombineerd kan worden met een riem in plaats van een ketting. Gelukkig zijn er steeds meer merken die een alternatief bieden. Zo maakt Stromer ST2 gebruik van een Sturmey Archer versnellingsnaaf. Een stap verder gaat de Pinion versnellingsnaaf die in de trapas zit en te combineren is met een riem. Zoals bij de diverse Stromer ST3 Pinion modellen , zoals de ST3, en bij de Klever X Speed Pinion te vinden is.
Een ander nadeel is dat het achterwiel niet eenvoudig uit het frame gehaald kan worden. Heb je een keer pech met een lekke band, dan kan het lastig zijn om de binnenband zelf te vervangen.
Wil je een achterwielmotor gratis testen?
Bij QicQ kun je verschillende speed pedelecs en e-bikes testen. Wil je een elektrische fiets met achterwielmotor proberen? Kies dan een QonQer e-bike. Liever een snelle speed pedelec met achterwielmotor testen? Dan is Stromer jouw merk. Gratis proberen en geheel vrijblijvend. De koffie staat klaar.