Gratis proefrit
Modellen uit voorraad leverbaar
Kosteloos thuis afgeleverd
Gratis proefrit
Gratis proefrit
Menu
kennisbank-achterwielmotor

Voor- en nadelen e-bike met achterwielmotor

Wil je een e-bike kopen? Dan zal je in het zoekproces de keuze moeten maken tussen een voorwielmotor, middenmotor of achterwielmotor. Alle drie de varianten hebben voor- en nadelen. Binnen onze kennisbank vind je over de drie motoren uitleg over de plaatsing met de voor- en nadelen. In dit artikel, je verwacht het al, bespreken we de achterwielmotor! 

Voordelen achterwielmotor

De naam geeft ongetwijfeld al een hint weg: bij een e-bike met achterwielmotor is de motor in het achterwiel geplaatst. Dit is de beste plek voor een e-bike motor, want de ondersteuning voelt het meest natuurlijk aan van de drie verschillende opties. Bij een normale fiets zonder elektrische ondersteuning wordt het achterwiel namelijk ook aangedreven. Je kan er vanuit gaan dat elektrische fietsen of speed pedelecs met een achterwielmotor voelt als -afhankelijk van de gekozen ondersteuning- flinke wind mee, altijd. 

Naast het natuurlijke duwtje in de rug, is deze motor stil en sturen e-bikes met achterwielmotor ook erg strak. Dit heeft mede te maken met de gewichtsverdeling. Bij moderne e-bikes -bijvoorbeeld bij Riese & Muller– zit de accu meestal in het midden, als de motor daar dan ook zit, heb je al het gewicht op een plaats. Bij de achterwielmotor wordt dit een stuk beter verdeelt.

Ben je opzoek naar een stille, snelle e-bike, óf tour je veel? Dan is de achterwielmotor de keuze voor jou. Je hebt de kracht van de achterwielmotor nodig en natuurlijk gepaard met de natuurlijke ondersteuning.

Nadelen achterwielmotor

Hoewel wij overtuigd zijn van de achterwielmotor, zijn er natuurlijk ook wel enkele nadelen te benoemen. Een van de beperking is dat je bij een achterwielmotor vaak niet kan kiezen voor een naafversnelling waardoor je dus ‘enkel’ gebruik kan maken van een derailleur. Het voordeel van een naafversnelling is dat deze gecombineerd kan worden met een riem in plaats van een ketting.  Gelukkig zijn er steeds meer merken die een alternatief bieden. Zo maakt Stromer ST2 gebruik van een Sturmey Archer versnellingsnaaf. Klever gaat nog een stap verder met de Pinion versnellingsnaaf die op de X Speed te vinden is.

Een ander nadeel is dat het achterwiel niet eenvoudig uit het frame gehaald kan worden. Heb je een keer pech met een lekke band, dan kan het lastig zijn om de binnenband zelf te vervangen.

Wil je een achterwielmotor gratis testen?

Bij QicQ kan je verschillende e-bikes testen. Wil je een elektrische fiets met achterwielmotor proberen? Kies dan een QonQer  e-bike. Liever een Speed pedelec proberen met achterwielmotor? Stromer is jouw merk. Gratis proberen en geheel vrijblijvend. De koffie staat klaar.

Laden...