Gratis proefrit
Modellen uit voorraad leverbaar
Kosteloos thuis afgeleverd
Menu
kennisbank-middenmotor

Voor- en nadelen e-bike met middenmotor

Als je in de oriënterende fase zit en erover denkt om een speed pedelec of elektrische fiets te kopen, zul je ongetwijfeld de termen voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor tegen zijn gekomen. Het kan jou in eerste instantie wellicht niet veel schelen, zo lang de e-bike maar doet wat ‘ie moet doen. Toch is er bij de keuze van de plaatsing van de motor een belangrijke afweging te maken. 

In dit artikel leggen we precies uit wat een middenmotor is, wat de voor- en nadelen van een e-bike met middenmotor zijn en wanneer je voor een middenmotor moet kiezen en ook wanneer zeker niet. 

Middenmotor e-bike

De naam verklapt al het een en ander, de motor zit in het midden van de fiets gepositioneerd direct bij de trapas. Dit type motor is een van de meest voorkomende type motoren. We zien dat grote merken zoals Specialized en Riese & Müller alleen fietsen produceert die voorzien zijn van een middenmotor variant.

Voordelen middenmotor

Een groot verschil tussen de middenmotor en de andere motorvarianten is dat de middenmotor niet het wiel aandrijft maar de pedalen. Hoewel de ondersteuning minder natuurgetrouw voelt dan van een achterwielmotor, zijn de nieuwste motoren zo goed afgesteld dat het erg dichtbij komt! Een ander voordeel is dat een middenmotor vrij compact is. Hierdoor kan deze mooi in het frame worden verwerkt, waardoor de e-bike er uitziet als een normale fiets. Ideaal voor de stad of andere drukke plekken. 

Nadelen middenmotor

Uiteraard is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. We hebben ook kritisch gekeken naar de nadelen van een e-bike met middenmotor. Het meest voorkomende nadeel is het onderhoud. Doordat de motor in het midden is geplaatst, gaat de overbrenging direct over de ketting en de tandwielen. Dit zorgt ervoor dat deze onderdelen sneller slijten, wat uiteindelijk kan leiden tot meer onderhoud.

Een ander punt, dat inmiddels al wat achterhaald is maar zeker het vermelden waard: een middenmotor is doorgaans de luidste motor van de drie. De tandwielen in de motor maken een geluid dat nodig is om de trapondersteuning te geven. Inmiddels is dit probleem door Brose (gebruikt in e-bikes van Specialized) al goed aangepakt, deze motor hoor je amper doordat hij intern voorzien is van een riem.

Middenmotor testen?

We snappen dat een tekst over de voor- en nadelen van een e-bike met middenmotor je kan helpen. Maar het moet wel goed aanvoelen. Daarom raden we je aan om een e-bike proefrit te maken. Kies een of meerdere e-bikes en je voelt vanzelf wat het beste voor jou is! Weet je nog niet welke e-bikes je wilt testen? Kijk dan eens naar onze e-bike keuzehulp. Door vijf vragen te beantwoorden, zetten we direct een selectie voor je klaar. Weet je het al wel? Dan kun je hieronder in enkele klikken een afspraak maken voor jouw testrit!

Laden...