De voor jou beste elektrische fiets kiezen
Als je je aan het oriënteren bent op een e-bike dan kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn namelijk heel veel opties. Wil je een elektrische fiets kiezen die het beste bij jou past, waar moet je dan allemaal mee rekening houden? Wij zetten hieronder de belangrijkste voor je op een rijtje!
Wat wil je met de elektrische fiets doen?
Ga in eerste instantie voor jezelf na waar je jouw e-bike (voornamelijk) voor wilt gebruiken. Wil je er je woon-werkverkeer mee afleggen? Dan kun je bijvoorbeeld het beste een elektrische fiets kiezen met riemaandrijving, zodat je broek niet vuil wordt en zodat je weinig onderhoud hebt. Wil je de e-bike alleen voor rondom het huis en in de stad gebruiken, dan is een model met een lichtere accu geschikt. Wil je lange toertochten maken en de e-bike misschien wel meenemen op vakantie? Dan is een elektrische fiets met een krachtigere motor en veel versnellingen weer interessanter. Plus dat je kunt overwegen om niet een elektrische fiets (gaat tot 25 km/u) maar een speed pedelec (gaat tot 45 km/u) te kopen. Wil je vaak over onverharde paden fietsen? Neem dan brede banden met een grover profiel. Zodra je voor jezelf helder hebt wat je gaat doen met je e-bike, dan kun je ook nagaan wat je nodig hebt. Zo verklein je je zoekgebied bij de keuze van een elektrische fiets.
Welke type motor kies je?
Als je in de oriënterende fase zit en aan het kijken bent naar elektrische fietsen of speed pedelecs, zul je ongetwijfeld de termen voorwielmotor, middenmoter en achterwielmotor zijn tegengekomen. De positie is bepalend voor de manier van ondersteunen. De vraag is: welk type ondersteuning past bij jou?
Lees onze artikelen:
Voor- en nadelen e-bike met middenmotor
Voor- en nadelen e-bike met achterwielmotor
Het versnellingssysteem van elektrische fietsen
Een van de eerste dingen waar je naar kijkt bij je elektrische fiets keuze, is het type aandrijving. Ga je voor een derailleursysteem of voor een interne versnellingsnaaf. Een derailleur is een versnellingssysteem met ketting en cassette. Die ketting moet onderhouden worden en is slijtagegevoelig. Een versnellingsnaaf zit in het achterwiel en is over het algemeen wat onderhoudsvriendelijker omdat het systeem volledig is afgesloten. Het mooie bij een versnellingsnaaf is de optie tot riemaandrijving, waardoor je nog minder onderhoud aan je fiets hebt. Een riem hoef je namelijk niet te smeren en kan er niet afvallen. Plus dat je broek zonder olievlekken blijft. Zeker als je de elektrische fiets voor woon-werkverkeer wilt gebruiken ideaal.
Lees alles over de voor- en nadelen van een e-bike met derailleurversnelling en een e-bike met naafversnelling
Tegenwoordig is er ook een zogeheten ‘versnellingsbak’ die in de trapas is verwerkt. Pinion heeft deze op de markt gebracht. Dat heeft heel veel voordelen. Meer weten? Bekijk onze video over de speed pedelec ST3 Pinion.
Welke accu heb je nodig?
Elke e-bike is elektrisch en heeft dus een accu nodig om te kunnen ondersteunen. Zoals bij alles, heb je je ook hier verschillende keuzes. Afhankelijk van hoeveel kilometer je maximaal op een dag wilt afleggen, bepaal je de keuze voor de accu. Een gemiddelde accu ligt rond de 500 Wh, wat goed is voor 50 tot 90 kilometer. De grootste accu die je op dit moment kunt kopen, is 983 Wh waarmee je onder ideale condities zelfs 180 kilometer fietst zonder opladen.
De actieradius die per accu aangegeven wordt, is gemeten door de fabrikant onder optimale omstandigheden. Maar de werkelijke actieradius is afhankelijk van een heleboel factoren, zoals je gewicht, bandenspanning, weersomstandigheden etc. Bedenk ook dat de accu in de winter door kou minder goed zal presteren. In de winter is door de lagere temperatuur de lucht dikker. Dat levert weerstand op. De daadwerkelijke actieradius kan dus in praktijk afwijken.
Tip: Koop altijd de grootste accu. Accu’s gaan altijd achteruit in capaciteit. Als je de grootste accu kiest, hou je ook bij capaciteitsverlies of slechtere weersomstandigheden voldoende over.
Lees hoe je meer kilometers uit je accu haalt.
De zithouding
Niet onbelangrijk bij je elektrische fiets keuze is de zithouding. Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen een sportieve zithouding en een comfortabele zithouding. Bij de sportieve modellen zit je vaak iets meer voorover. Wil je lange toertochten maken dan is een iets sportievere zithouding vaak geschikter. Hou je van comfort en zit je graag rechtop, dan passen daar andere frametypes bij met een lagere, wat makkelijkere instap.
Prijs elektrische fietsen
Elektrische fietsen zijn te koop vanaf ongeveer 1200 euro. Hiervoor krijg je een instapmodel e-bike, vaak met een voorwielmotor en een rotatiesensor. Dit betekent dat de motor pas gaat ondersteunen als de pedalen ronddraaien. Een simpel en goedkoop systeem, maar wel met nadelen. Als de motor in de bocht aangaat, loop je het risico dat je wiel wegglijdt en je valt. Je moet de pedalen dus helemaal stilhouden in de bocht, want anders geeft de rotatiesensor een seintje naar de motor. Bij een fiets met een middenmotor en een krachtsensor loop je dat risico niet. Elektrische fietsen met een middenmotor zijn te koop vanaf zo’n 2500 euro.
Vragen of persoonlijk advies? Stuur dan een mailtje naar info@qicq.nl en we helpen je graag verder!