Ebikes, alles wat je wil weten.

Techniek, wetgeving en veiligheid

De Stromer is een snelle e-bike boordevol hightech, met een elektromotor die in het achterwiel zit. Pas als er kracht op de pedalen wordt gezet, gaat de motor aan. Bij de huidige gangbare elektrische fietsen stopt deze ondersteuning bij een snelheid van 25 km/uur, dus bij die snelheid gaat de motor uit. De ST1 geldt als een S-pedelec, een speed pedal electric cycle. Een ebike waarbij de motor pas afslaat bij 45 km/uur. 

E-bikes video

Veilig op pad met een helm

Hoewel een helm nu nog niet verplicht is, raden wij heel sterk aan wel een helm op te zetten. We hebben de helmen zo uitgekozen dat ze hip en cool zijn en goed passen bij de uitstraling van de Stromer. Vanaf januari 2017 komt er een helmplicht voor een speed pedelec. Gelukkig hoef je geen bromfietshelm op, maar een soort fietshelm plus; meer bescherming onderaan de schedel en bij de slapen. De helmen met deze normering worden pas volgend jaar op de markt verwacht. QicQ heeft al veel fietshelmen die aan de omschrijving voldoen.

Bekijk de helmen Meer over de helmplicht?
helm e-bike

Nog sneller dan je denkt

De meeste verkeergebruikers zijn nog niet gewend aan hele snelle fietsers en schatten daarom niet goed in hoe snel je er al kunt zijn op de Stromer. Het is heel belangrijk om daar rekening mee te houden! Dit geldt voor wandelaars die oversteken, voor auto’s die de weg kruizen maar ook voor andere fietsers op het fietspad. Houd er rekening mee dat je er sneller bent dan dat zij denken. Een voordeel: remmen op de Stromer is niet erg. Je wint er energie mee terug, en daarna ben je zo weer op snelheid.

De ebike accu

Actieradius accu

Dat is afhankelijk van veel variabelen, het weer, de wind, de snelheid, het gewicht van de berijder etc. En ook heel belangrijk houd de Schwalbe bigben banden op spanning: 2,3 tot 3 bar

fietspomp nodig?
energie

Oplaadduur accu

De oplaad duur van de 522Wh is zo'n 3,5 uur. Van de 814Wh accu 4 uur. De high-tech lithium accu van Stromer kan ook tussentijds worden opgeladen, aan de Stromer zelf. Of haal de accu met een simpele handeling uit het frame.

fiets onderhoud

De accu in de winter

Ondenkbaar natuurlijk ;-) maar mocht je de Stromer een tijd niet gebruiken, laat dan wel elke maand de accu even bij.

Laad in de winter de accu altijd binnen op, en leg deze niet in een koude schuur.

fietswrak

Garantie accu

Stromer geeft twee jaar garantie op de accu. Als de accu dan onder 75% van het laadvermogen zit, krijg je een nieuwe accu.

Het maakt niet uit voor de levensduur van de accu wanneer je deze oplaadt voordat de accu helemaal leeg is.

Kentekenplaatje verplicht

Voor een ebike die ondersteunt tot ongeveer 25 km per uur heb je geen kenteken nodig. Voor een high speed ebike of speed pedelec wel. Nu is dat nog een blauw kenteken, vanaf 1 januari 2017 wordt dat een geel kenteken. Voor alle Stromer rijders die een fiets hebben gekocht voor 1 januari 2017 geldt dat zij tot 1 juni volgend jaar met een blauw kenteken kunnen blijven fietsen. Alle speed pedelecs gekocht na 1 januari 2017 krijgen meteen een geel kenteken. 

Iedereen met een blauw kenteken kan deze straks kostenloos omruilen naar een geel kenteken. Hoe dat in zijn werk zal gaan is nog niet helemaal duidelijk.

Optimale wegligging

Op de Stromer ebike zitten brede Schwalbe Bigben banden. Deze banden hebben een geïntegreerde lekbescherming. Doordat de banden wat breder zijn, hebben ze optimale dempingseigenschappen en een hele goede wegligging. Ook bij grind of natte bladeren op de weg. Tip houdt deze banden op 2,5-3 bar spanning.

Voor de winter adviseren wij Continental topcontact banden, die geven een nog zekerder gevoel. Het lijkt even een investering maar je zomerbanden gaan met deze winterbanden ook 2 x zo lang mee.

Ik wil winterbanden
Stromer